In dit artikel wordt de achtergrond van de TestWijzer toegelicht. De TestWijzer is een overzicht van diagnostisch instrumentarium op het gebied van spraak-taaldiagnostiek voor kinderen in de leeftijd van 0;6 tot 15;11 jaar. De TestWijzer is ontwikkeld op het Audiologisch Centrum (AC) van Kentalis te Sint-Michielsgestel en is sinds april 2016 beschikbaar via OpenAC.
Vanuit deze ‘foto’ van het kind en de hulpvraag worden de onderzoeksvragen geformuleerd voor de multidisciplinaire diagnostiek bij het AC. Het onderzoek naar de spraak-taalontwikkeling wordt veelal uitgevoerd door een logopedist. De logopedist maakt een keuze uit diagnostisch instrumentarium om de onderzoeksvragen te kunnen beantwoorden. Het onderzoek wordt vervolgens afgenomen en de resultaten worden geïnterpreteerd. In multidisciplinair overleg worden de gegevens uit de intake en onderzoeken besproken en wordt, zo mogelijk, een diagnose gesteld. Vervolgens worden handelingsgerichte adviezen gegeven, waarmee bijvoorbeeld de ouders, school of een behandelaar weer verder kunnen.
Bij elke nieuwe cliënt bepaalt de logopedist welke onderzoeksinstrumenten geschikt zijn om een onderzoeksvraag te kunnen beantwoorden. Jarenlang was er alleen de Taaltest voor Kinderen. Later kwamen de Taaltoets Allochtone Kinderen en de Reynell en de Schlichting. Na 2010 kwamen veel nieuwe tests op de markt. De behoefte aan overzicht groeide. In 2011 is daarom door het AC van Kentalis in Sint-Michielsgestel het initiatief genomen om informatie over onderzoeksinstrumenten te gaan schematiseren, om zodoende de testkeuze transparanter te maken. De start van de TestWijzer was gemaakt.
De testwijzer maakt een transparante keuze uit een grote hoeveelheid logopedische onderzoeks- instrumenten mogelijk
Na de eerste presentatie op het Siméacongres in 2012 is de TestWijzer steeds verder uitgebreid met testen, vragenlijsten, observatie-instrumenten en spontane taalanalysemethoden. De uitgebreide TestWijzer werd tijdens de conferentie Dalfsen 4 in 2013 door de AC’s dusdanig enthousiast ontvangen dat de FENAC (de branche-organisatie voor de AC’s) de wens uitte om het papieren schema om te zetten in een digitaal keuzemodel, beschikbaar voor alle AC’s. Deze wens werd ondersteund vanuit het Platform Taalspraak, het multidisciplinaire expertplatform waarvan de leden afkomstig zijn uit de diverse spraaktaalteams van de AC’s in Nederland. In 2014 zijn Kentalis en de FENAC van start gegaan om de TestWijzer te digitaliseren. Sinds kort is de digitale TestWijzer beschikbaar via OpenAC.
In de TestWijzer is de leeftijd van het kind het eerste selectiecriterium. Bij deze leeftijd kunnen vanuit de TestWijzer instrumenten vergeleken en geselecteerd worden op basis van verschillende kenmerken:
De testwijzer kent een indeling in pakketten; het minimale pakket levert binnen twee uur een volledig taalbeeld op
Bij de TestWijzer kan een keuze worden gemaakt uit pakketten. Objectieve informatie vanuit de testhandleidingen en vanuit de COTAN is terug te vinden in de TestWijzer. Naast deze objectieve informatie is bij de indeling in pakketten subjectieve informatie gebruikt. De indeling in pakketten bestaat voor Nederlandstalige en voor meertalige kinderen. Er is een minimaal pakket en een aanvullend pakket geformuleerd. Bij het minimale pakket kan een volledig taalbeeld worden verkregen in maximaal 2 uur onderzoekstijd. De pakketten zijn tot stand gekomen, door de volgende items na te gaan:
Aan de hand van een tweetal casussen hieronder wordt het gebruik van de TestWijzer toegelicht.
Casus Saar (3;0 jaar)
Saar lijkt niet alles te begrijpen wat moeder zegt. Ze spreekt in korte, kromme zinnetjes. Op de Peuterspeelzaal is ze heel kort bezig met een spelletje. Ze heeft weinig aandacht voor wat er gezegd wordt. Het valt de leidster op dat Saar zo weinig woordjes kent. Tijdens spelen gaat ze snel huilen als een ander kindje met hetzelfde materiaal wil spelen. Thuis met haar oudere broer gaat het spelen prima. Ouders en de leidster willen graag weten hoe ze Saar kunnen helpen beter te gaan praten. De consultatiebureauarts heeft haar verwezen naar het AC. Als de TestWijzer voor een 3 jarige wordt bekeken, is er de keuzemogelijkheid voor 22 testonderdelen en 14 observatie instrumenten. Het minimale pakket maakt een voorselectie, die naar believen kan worden aangepast. Deze voorselectie minimaliseert de keuze tot 3 testonderdelen waarin taalbegrip, woordenschat en zinsbouw in kaart worden gebracht, aangevuld met een oudervragenlijst.
De uitgebreide testwijzer wordt enthousiast ontvangen door de spraak-taalexperts van de AC’s
Er is in het minimale pakket gekozen voor speelse, kindvriendelijke tests, passend bij de leeftijd. De tests geven de mogelijkheid een taalquotiënt uit te rekenen waarmee een algemeen oordeel over de taalvaardigheid wordt gegeven. Er worden verschillende linguïstische aspecten bekeken (A3, A4), zowel receptief als productief. Er is gekozen voor recent genormeerde tests met een goede/voldoende COTAN-kwalificatie.
Casus Daniel (6;0 jaar)
Daniel wordt meertalig opgevoed. De eerste 2 levensjaren heeft moeder thuis de moedertaal gesproken. Vader sprak Nederlands van redelijke kwaliteit met de kinderen, maar was weinig thuis. Toen Daniel naar de peuterspeelzaal ging, is ook moeder steeds meer Nederlands tegen de kinderen gaan praten. Onderling spreken ouders de moedertaal. Ouders geven aan dat Daniel een late prater was. Het Nederlands lijkt zijn sterkste taal te zijn. Hij lijkt alles op zijn eigen tempo te doen. De leerkracht vindt het niveau van het Nederlands zwak en vraagt zich af of dat past bij de meertaligheid. Is groep 3 mogelijk of niet? Op school is hij een vriendelijke, hardwerkende jongen. Daniel maakt gemakkelijk vriendjes en speelt veel buiten. Als de TestWijzer voor een 6;0 jarig meertalige kind met de thuistaal Nederlands (T2) wordt bekeken, is er de keuzemogelijkheid voor 17 testonderdelen. Het minimale pakket meertaligen maakt een voorselectie, die naar believen kan worden aangepast. In het minimale pakket is gekozen voor tests met normen voor meertaligen. Er worden verschillende linguïstische aspecten bekeken (A3, A4), zowel receptief als productief. Daarnaast is gekozen voor een pseudowoordentest en een auditief geheugentest als voorspellers voor een taalstoornis (A2). Beiden zijn voorwaarden voor taalontwikkeling. In totaal zijn 9 testonderdelen onderdeel van het minimale pakket meertaligen voor deze 6;0-jarige. Vanwege het bodemeffect van de TAK die COTAN-gekwalificeerd is, moet bij een enkel onderdeel uitgeweken worden naar een alternatieve test om een volledig beeld te krijgen van de taalvaardigheid. Dit kan met de Cito Toets Tweetaligheid.
Op internet is informatie te vinden over taaltests, bijvoorbeeld op de website www.taalexpert.nl en in het schema Taaltestkwalificaties (Zoons, 2014). Voor meer informatie over de achtergronden en het gebruik van de TestWijzer kan een korte cursus of workshop gevolgd worden.
Buekers, R. & Degens, H. (2007). Classificatie van kinderen met taalontwikkelingsstoornissen op het Audiologisch Centrum. Stem- Spraak- en Taalpathologie, 15, 53-66.
Protocol “Multidisciplinaire diagnostiek bij taal-/spraakproblemen” (‘KITS-2’), vastgesteld ALV FENAC d.d. 11-11-2005. Verkregen op 29-8-2017 van https://www.fenac.nl/site/assets/files/1183/fenac-kits-2.pdf.
Zoons, M. (2014). Taaltestkwalificaties (TTQ). Adelante audiologie communicatie, Hoensbroek. Verkregen op 7-5-2015 van www.adelante-zorggroep.nl/media/166237/Taaltestkwalificaties-2014.pdf.