Lezen van papier en van het scherm: wat zijn de verschillen?
Op Didactiefonline verscheen begin april 2024 de samenvatting van het onderzoek van Niels Bakker, recent gepromoveerd aan de VU Amsterdam. Hij onderzocht de verschillen en overeenkomsten tussen het lezen van papier en van het scherm. Voor goed tekstbegrip is lezen vanaf papier beter dan van het scherm, maar uit het onderzoek blijkt een e-reader een goed alternatief. Anders dan een smartphone of tablet, beperkt het lezen op een e-reader zich tot één functie en leidt minder vaak tot het wisselen van taak (taskswitchen).
Gemotiveerde lezers worden aangetrokken door digitale verrijkingen zoals hyperlinks en videofragmenten
Door taskswitchen doe je namelijk langer over de tekst en kom je tot minder diepgaand begrip van de tekst. Het maakt wel uit wat de aard van de taskswitching is. Wanneer er geen onderlinge relatie is tussen de te lezen tekst en de andere taak, heeft dit een negatief effect op het tekstbegrip. "Wanneer de inhoudelijk onderlinge relatie er wel is, dan is dit positief voor het begrip", aldus Bakker. Weinig gemotiveerde lezers worden meer aangetrokken door digitale verrijkingen zoals hyperlinks en videofragmenten, dan gemotiveerde lezers.
Tenslotte concludeert Bakker dat digitale media via tablet en smartphone over het algemeen nadelig is voor het lezen, omdat het leidt tot 'een non-lineair, oppervlakkig, gefragmenteerd leesproces, wat diepgaande tekstverwerking ondermijnt'.
Didactief | Van pixels naar papier (didactiefonline.nl)