Ga naar hoofdcontent Ga naar de hoofdnavigatie
Binnenlandse tijdschriften mei 2024
Deel dit artikel

Binnenlandse tijdschriften mei 2024

28 mei 2024 - Leestijd 2 - 3 minuten

Redactielid Renate van den Berg las enkele interessante artikelen in Nederlandse bladen. Deze keer een artikel uit Didactief over de verschillen en overeenkomsten tussen lezen van papier of digitaal. En een artikel uit Vroeg over hoe je bij spel de taalontwikkeling van een kind kunt stimuleren.

page.header_image.alt

Lezen van papier en van het scherm: wat zijn de verschillen?

Lezen van papier en van het scherm: wat zijn de verschillen?

Op Didactiefonline verscheen begin april 2024 de samenvatting van het onderzoek van Niels Bakker, recent gepromoveerd aan de VU Amsterdam. Hij onderzocht de verschillen en overeenkomsten tussen het lezen van papier en van het scherm. Voor goed tekstbegrip is lezen vanaf papier beter dan van het scherm, maar uit het onderzoek blijkt een e-reader een goed alternatief. Anders dan een smartphone of tablet, beperkt het lezen op een e-reader zich tot één functie en leidt minder vaak tot het wisselen van taak (taskswitchen). 
Gemotiveerde lezers worden aangetrokken door digitale verrijkingen zoals hyperlinks en videofragmenten 

Door taskswitchen doe je namelijk langer over de tekst en kom je tot minder diepgaand begrip van de tekst. Het maakt wel uit wat de aard van de taskswitching is. Wanneer er geen onderlinge relatie is tussen de te lezen tekst en de andere taak, heeft dit een negatief effect op het tekstbegrip. "Wanneer de inhoudelijk onderlinge relatie er wel is, dan is dit positief voor het begrip", aldus Bakker. Weinig gemotiveerde lezers worden meer aangetrokken door digitale verrijkingen zoals hyperlinks en videofragmenten, dan gemotiveerde lezers.

Tenslotte concludeert Bakker dat digitale media via tablet en smartphone over het algemeen nadelig is voor het lezen, omdat het leidt tot 'een non-lineair, oppervlakkig, gefragmenteerd leesproces, wat diepgaande tekstverwerking ondermijnt'.

Didactief | Van pixels naar papier (didactiefonline.nl)

Ontwikkeling van kinderen stimuleren met spel

Ontwikkeling van kinderen stimuleren met spel

In het tijdschrift Vroeg 1, lente 2024, staat een interview met Annerieke Boland, lector Jonge Kind aan de hogeschool IPABO over hoe spel kan worden benut als ingang tot praten. In tegenstelling tot bij het schoolse leren is een spelend kind volledig geconcentreerd 'met hoofd, hart en handen'. Als vanzelf volgt er dan taal en gevoel. Wanneer het spelend handelen met verschillende materialen en in verschillende contexten gebeurt, vindt er ontwikkeling plaats bij het jonge kind.

Advies: neem bij spel niet de leiding door vragen te stellen of te controleren op kennisDe onderzoeker vertelt over verschillende afgeronde, lopende projecten en onderzoeken gericht op bijvoorbeeld stimuleren van taaldenken en kleine gesprekjes bij doen-alsof spel. Ze raadt professionals af om bij spel de leiding over te nemen door vragen te stellen of te controleren op kennis. Het samen spelen met het kind zorgt voor een sterke en positieve band en kan tevens als preventie of interventie worden ingezet. Uit onderzoek van Boland blijkt dat praten met het kind niet altijd tot contact leidt, maar samenspel vaak wel, want een kind kan zich dan uiten via de spelmaterialen. Ze licht toe: "Doordat kinderen het initiatief nemen, blijft het voor hen ook veilig en, heel belangrijk, houden ze de controle."

Een aantal van de uiteengezette onderzoeken heeft geleid tot train-de-trainertrajecten voor professionals. Het is één van de initiatieven om de vergaarde kennis goed te laten landen op de werkvloer.  

Het hele artikel lezen? Klik op deze link: https://www.vakbladvroeg.nl/spel-is-de-manier-om-ontwikkeling-van-kinderen-te-stimuleren/