In het artikel 'Inclusief onderwijs' is niet altijd een goed idee beschrijven Inge Zweers en Jan Bijstra dat al jaren de discussie wordt gevoerd over de vraag waar leerlingen met extra onderwijsbehoefte het beste op hun plek zijn: regulier of speciaal onderwijs? Dit artikel richt zich op kinderen met gedragsproblemen. De auteurs geven aan dat het jammer is dat er weinig onderzoek is gedaan naar vergelijkbare groepen leerlingen met gedragsproblemen in zowel het reguliere onderwijs (RO) als speciale onderwijs (SO). Dit onderzoek kijkt dan ook naar of kinderen voor de plaatsing op RO en SO van elkaar verschillen, hoe de scholen de kinderen ondersteunen en welke keuze het beste is voor de kinderen. Hiervoor werden 69 leerlingen met gedragsproblemen gevolgd die bij aanvang van het onderzoek niet met elkaar verschilden. Anderhalf jaar later bleek dat dat leerlingen in het SO het beter deden dan leerlingen in het RO op bijvoorbeeld leesprestaties, werkhouding, relatie met de leraar en populariteit onder leeftijdsgenoten.
Het artikel van Zweers en Bijstra is tijdelijk gratis te lezen op de website van de uitgever