Ga naar hoofdcontent Ga naar de hoofdnavigatie
Beter verstaan in de klas: heeft Soundfield apparatuur effect?
Deel dit artikel

Beter verstaan in de klas: heeft Soundfield apparatuur effect?

14 december 2011 - Leestijd 15 - 18 minuten

In veel scholen is er een toenemende aandacht voor de condities waarin leerlingen les krijgen, maar over de invloed van akoestiek en luisteromstandigheden op het leerproces van de leerlingen is nog weinig bekend. In dit artikel beschrijven Annemiek Voor in ’t holt, Rob de Lange en Beppie van den Bogaerde een effectmeting van het gebruik van Soundfield apparatuur in vijf Friese scholen voor Primair Onderwijs.

Dit artikel uit 2011 kunt u downloaden als PDF.

Dit artikel uit 2011 kunt u downloaden als PDF.

Literatuurreferenties behorende bij het artikel "Beter verstaan in de klas: Heeft Soundfield apparatuur effect?" van Annemiek Voor in ’t holt, Rob de Lange en Beppie van den Bogaerde

  • American National Standards Institute (2002). Acoustical Performance Criteria, Design Requirements and Guidelines for schools. New York: American National Standards Institute.
  • Crandell, C.C. & Smaldino, J.J. (2000). Classroom Acoustics for Children With Normal Hearing and With Hearing Impairment. Language, Speech and Hearing Services in Schools 31, 362-370.
  • De Gids, W.F., van Oel, C.J., Phaff, J.C. & Kalkman, A. (2006). Het effect van ventilatie op de cognitieve prestaties van leerlingen op een basisschool. Delft: TNO.
  • De Vocht, A. (2009). Basishandboek SPSS 17. SPSS Statistics. Utrecht: Bijleveld Press.
  • Fortgens, C., Hoekstra, A., van Kampen, I., van Amstel, M. & Stemmer, M. (2005). Het effect van klassenapparatuur in twee ESM-groepen. Van Horen Zeggen 46 (5), 12-19.
  • Höngens, T. & Persoon, S. (2009). Schoolgebouwen kunnen beter met een goed akoestisch ontwerp. Presentatie op Congres Geluid, Trillingen en Luchtkwaliteit. Nieuwegein; 10-11 nov. 2009.
  • Larsen, J.B. & Blair, J.C. (2008). The Effect of Classroom Amplification on the Signal-to-Noise Ratio in Classrooms While Class Is in Session. Language, Speech and hearing Services in Schools 39, 451-460.
  • Nijs, L. (2010). Een klaslokaal in de basisschool. Online beschikbaar
  • Sapienza, C. M., Crandell, C.C. & Curtis, B., (1999). Effects of Sound-Field Modulation Amplification on Reducing Teachers’ Sound Pressure Level in the Classroom. Journal of Voice 13 (3), 375-381.
  • Siméa (2011). Onderwijs en Ambulante Begeleiding in Cluster 2. p. 2.
  • Smaldino, J.J. (2008). Students and Soundwaves. Five Strategies to Promote Good Classroom Acoustics. The ASHA Leader 13, 14-17.
  • Smaldino, J.J. & Crandell, C.C., (2000). Classroom Amplification Technology: Theory and Practice. Language, Speech and Hearing Services in Schools 31, 371-375.
  • Universiteit Twente (2010). Nieuw lichtsysteem verbetert concentratie schoolkinderen. Online beschikbaar.
  • Ministerie VROM. Bouwbesluit 2003. ’s Gravenhage: Staatsblad.

 

Gebruikte vragenlijsten

  • Neijenhuis, K. (2005). Vragenlijst naar effect van geluidsapparatuur, leerlingversie en leerkrachtversie. Online beschikbaar.
  • Wiltingh, M., Neijenhuis, K., Snik, A. & Nijland, L. (2005). Vragenlijst voor
    luistervaardigheden van kinderen. Nijmegen: UMC St. Radboud. Online beschikbaar.