Doven bij opzet betrekken
“Voordat we zijn gestart, hebben we verschillende doven en dovenorganisaties gevraagd mee te denken over de opzet van de polikliniek. Ik ben horend en ben me niet altijd bewust wat voor doven belangrijk is. Daarom ben ik ook blij dat de andere twee medewerkers doof zijn. Zij kunnen mij corrigeren”, zegt hij met een glimlach. De Graaf: “Als ik patiënten ontvang, merk ik dat ze het prettig vinden dat ik ook doof ben. Dat geeft ze vertrouwen en maakt de drempel lager. Wat ook belangrijk is dat wij een uur voor ze uittrekken. Er is voor ze voldoende ruimte om hun verhaal te doen en op hun vragen in te gaan.” Trommelen benadrukt dat hij wel altijd gebruik maakt van een gebarentolk. “Het is heel belangrijk dat we elkaar goed begrijpen. Bij dit soort gesprekken is dat essentieel. Veel doven regelen bij hun eigen huisarts vaak geen tolk. Te veel gedoe, vinden ze. Dat begrijp ik, maar voor een goede diagnose is goede communicatie noodzakelijk.”
De dienstverlening van PoliDOSH is aanvullend op die van de huisarts. “Het is geenszins de bedoeling dat we die gaan vervangen. De eigen huisarts blijft het eerste aanspreekpunt, maar soms zijn er zulke specifieke problemen dat wij benaderd worden. Met onze kennis en ervaring, aandacht voor communicatie en de tijd die we voor een gesprek uittrekken, hebben we een meerwaarde. Ook kunnen doven en slechthorenden ons benaderen voor een second opinion. Zo nodig kunnen de huisarts en wij, na toestemming, gegevens uitwisselen.”
Voorlichting
Naast consultatie is voorlichting een belangrijke taak van de nieuwe polikliniek. De Graaf hierover: “Op internet vind je enorm veel informatie over gezondheid, maar hoe weet je wat betrouwbaar is. Bovendien is het vaak allemaal tekst. Voor veel doven en slechthorenden is deze informatie niet bruikbaar. Wij gaan voorlichting geven via gebarenfilmpjes en teksten omzetten in eenvoudige taal. De prioriteiten worden hierbij bepaald door informatie die wij krijgen vanuit de voorlichtingsbijeenkomsten, daarnaast volgen wij de voorlichtingscampagnes van de overheid.” PoliDOSH geeft op verzoek voorlichting in het land. “De vragen die wij hier krijgen, geven ons een beeld waarover doven en slechthorenden meer willen weten. Aan de hand hiervan kunnen wij dan bepalen waarover wij voorlichtingsmateriaal moeten maken. Dit zetten we dan op onze website.” Voorbeelden die nu op website staan zijn: overgewicht, hoge bloeddruk, suikerziekte en het bevolkingsonderzoek naar darmkanker.