"Een kind is altijd een kans, nooit een tekort"
Passend onderwijs is nu een jaar op gang. De resultaten van de eerste onderzoeken naar de resultaten laten nog geen positief beeld zien. Veel leerkrachten voelen zich niet in staat een antwoord te geven op de diversiteit aan hulpvragen. Ook het onderwijs aan slechthorende en dove kinderen is volop in beweging. Bianca van der Horst is ervaringsdeskundige en vertelt aan Van Horen Zeggen over passend en inclusief onderwijs, over haar werk voor slechthorende kinderen en over empowerment.
De kinderombudsman heeft onlangs een rapport geschreven over passend onderwijs. We zijn er nog lang niet. Veel thuiszitters, kinderen die heen en weer worden geschoven en onduidelijkheid. We vragen of dat ook geldt voor onze dove en slechthorende kinderen. Van der Horst heeft adviezen voor het onderwijs: “Slechthorende kinderen zijn fantastische aanpassers. Net als hun volwassen soortgenoten eigenlijk. De behoefte om ‘het goed te doen’ is bij slechthorende kinderen heel groot. Dit aanpassingsvermogen en talent om hun slechthorendheid te compenseren maakt dat zij niet snel zullen worden afgewezen door scholen. Het is wel zo, dat het ‘gewoon’ volgen van lessen voor slechthorende kinderen buitengewoon vermoeiend is. Ik zie daarom regelmatig kinderen in mijn praktijk die oververmoeid zijn. Dit is een zorgelijke ontwikkeling die voorkomen kan worden als alle partijen de juiste kennis over de effecten van slechthorendheid hebben en vooral hoe hiermee om te gaan! Voor scholen is het belangrijk om specifieke kennis in huis te halen over de sociaal-emotionele ontwikkeling bij slechthorende kinderen. Bij voorkeur door een ervaringsdeskundige. Samen met de reguliere ambulante begeleiding zou dit een fantastische combinatie zijn!”
Van der Horst is ook actief als Social Media & Community Manager bij de NSGK en schrijft onder andere blogs voor ‘In1school’. In haar laatste blog stelt ze dat een kind altijd een kans is, nooit een tekort. Ze vindt het pijnlijk dat er in Nederland kinderen worden uitgesloten van onderwijs. “Door de wet Passend Onderwijs hebben scholen nu zorgplicht gekregen, wat echter in de praktijk betekent dat kinderen heen en weer worden geschoven tussen schoolbesturen die hen niet willen opnemen. Dat is toch verschrikkelijk? Het recht op onderwijs is verankerd in het Kinderrechtenverdrag en dit recht wordt in Nederland nog te vaak geschonden. Om dit helemaal te veranderen moet inclusief onderwijs ingevoerd worden. Daar zet ik mij ook voor in via In1school. Het recht op inclusief onderwijs is vastgelegd in het Kinderrechtenverdrag en het Verdrag van rechten van mensen met een handicap. De wet Passend Onderwijs lijkt hier niet eens op. Inclusief onderwijs gaat uit van diversiteit, waarbij elk kind welkom is. De school past zich aan het kind aan, in plaats van andersom. In Nederland zijn al een paar inclusieve scholen, in het buitenland nog veel meer. De effecten zijn voor elk kind positief.”
"De zichtbaarheid van de hoorhandicap moet vergroot worden"
Van der Horst vindt het belangrijk de zichtbaarheid van een hoorhandicap te vergroten. Zo is ze de stuwende kracht achter het al aardig ingeburgerde Limited Hearing bordje. Ze vertelt dat het voor velen de ultieme stap is om uit de schaduw te stappen en eerlijk te communiceren met je omgeving: houd even rekening met mij want ik hoor niet (goed). Van der Horst: “Er ligt nog een behoorlijk taboe op slechthorendheid in de samenleving. De emancipatie van slechthorenden ligt ver achter op bijvoorbeeld de emancipatie van doven. Wij moeten nog veel beter leren om voor onszelf op te komen. Een hulpmiddel hierbij zijn de producten van Worldwide Visible. We verkopen nu speldjes, stickers, textielbadges en bordjes voor in het verkeer. We stoppen er meer tijd en geld in dan we terugkrijgen, maar als we de positieve reacties terughoren, is het het dubbel en dwars waard!”