Ga naar hoofdcontent Ga naar de hoofdnavigatie
Buitenlandse tijdschriften juni '18
Deel dit artikel

Buitenlandse tijdschriften juni '18

11 juni 2018 - Leestijd 3 - 5 minuten

VHZ-redacteur Harry Knoors selecteerde voor u enkele interessante artikelen uit internationale vaktijdschriften.

page.header_image.alt

3 items

Journal of Intellectual Disability Research 2018, 62, 6, 532-543

In ‘Language development in deaf or hard‐of‐hearing children with additional disabilities: type matters!’ beschrijven Linda Cupples en collega’s de gesproken taalvaardigheid op 3- en 5 jarige leeftijd van 67 dove en slechthorende (DSH) kinderen met meervoudige beperkingen. Deze kinderen namen deel aan het Longitudinal Outcomes of Children with Hearing Impairment (LOCHI) onderzoek. Gemeten over de hele groep nam de taalvaardigheid niet toe in twee jaar tijd. Dat kwam met name door DSH kinderen met autisme, met spasticiteit of met een verstandelijke beperking, want juist deze kinderen lieten nauwelijks vooruitgang in taalontwikkeling zien. 

 

American Annals of the Deaf 2018, 162, 5

Wong en collega’s rapporteren in ‘Exploring the Social Capital of Adolescents Who Are Deaf or Hard of Hearing and Their Parents: A Preliminary Investigation’ over een explorative studie naar het sociale kapitaal van Australische DSH jongeren in relatie met taalvaardigheid, geletterdheid en het mentaal welbevinden. Aan het onderzoek namen 16 jongeren (11 tot 14 jaar) en 24 ouders deel. Ze vulden online vragenlijsten in. Ouders oordeelden dat het social kapitaal niet samenhing met vaardigheden van hun kinderen. De oordelen van de jongeren zelf echter lieten een samenhang zien tussen sociaal kapitaal en taalvaardigheid en geletterdheid, maar niet met mentaal welbevinden.

 

Autism Research, 2018, online

Fenny Zwart, Constance Vissers en collega’s bespreken in ‘Implicit learning seems to come naturally for children with autism, but not for children with specific language impairment: Evidence from behavioral and ERP data’ onderzoek naar impliciet leren van kinderen met ASS of  TOS. De onderzoekers gebruikten een Serial Reaction Time (SRT) taak. Meting van reactietijden en actiepotentialen (EEG) liet zien dat kinderen met ASS bij impliciet leren meer op automatische processen inzetten, terwijl kinderen met TOS juist terugvallen op gecontroleerde verwerkingsprocessen. Dit vraagt bij kinderen met TOS om interventies die mikken op compensatiestrategieën voor problemen met impliciet leren.