Maat en ritme
Vera van Dijk, inmiddels bekend van onder andere RTL Late Night, deelt haar ervaringen met het publiek. Zij is doofgeboren en op haar 16e kreeg ze haar CI. Inmiddels is ze 21 en studeert bouwkunde. “Ik heb heel veel gehad aan mijn broer die op het conservatorium studeert. Hij probeert me altijd wat te leren over muziek, wat ik ook erg leuk vind. Regelmatig experimenteert hij met mij om te kijken waar de grens ligt met wat ik kan horen en uitvoeren. Het verbaast mijn broer soms hoe muzikaal ik ben terwijl ik doof ben.” De belangrijkste informatie ligt voor Vera bij de maat en het ritme. Bij andere informatie van de muziek is het nodig dat ze ziet wat er gebeurt. “De combinatie van muziek met het zien van de uitvoering levert echt extra informatie op. Ik vind de zang het mooiste in muziek, zonder zang verveel ik me snel. Daarbij vind ik piano en viool een erg mooi geluid! Het klinkt voor mij heel harmonieus en ontspannend. Populaire muziek is vaak elektronisch en chaotisch qua geluid. Alles gaat door elkaar heen en ik kan daar niet zo snel van genieten omdat het voor mij een hoopje van geluid is.”
Bert van Zanten, hoofd van het audiologisch centrum van het UMCU, geeft aan dat met een CI toonhoogte en timbreverschillen lastig door te geven zijn. “De CI-processor codeert het geluid, waarbij in een ritme steeds elektrische pulsjes worden gegeven. De processor geeft goed door dat er geluid is maar veel minder de onderliggende tonen. Timbre is een combinatie van tonen en dit wordt niet goed doorgegeven. En dus is er nauwelijks op het gehoor onderscheid te maken tussen soorten instrumenten.” CI’s hebben soms een muziekprogramma of een muziekstand. Die leveren volgens van Zanten niet echt innovatieve oplossingen: “Natuurlijk weten we niet precies wat fabrikanten hierin stoppen, maar mijn ervaring is dat alle beperking aan geluid die nodig is om te kunnen spraakverstaan, weer ongedaan wordt gemaakt. Je hebt zo de maximaal mogelijke informatie zonder invloed van de software. Het muziekprogramma is dus niet zozeer een nieuwe ontwikkeling, maar het uitzetten van technische eigenschappen die de laatste 20 jaar zijn ontwikkeld.”