PROEFSCHRIFT: Studiesucces van dove- en slechthorende studenten in het regulier hoger onderwijs 16 juni 2023 - Leestijd 2 - 3 minuten Op 14 juni 2023 promoveerde Kirsten van den Heuij . Zij onderzocht de academische prestaties en ervaringen van dove- of slechthorende studenten in het regulier hoger onderwijs en in hoeverre de toegang tot academische taal hun onderwijsloopbaan beïnvloedt. arrow--right
PROEFSCHRIFT: TOS, 22q11ds en neuropsychiatrische stoornissen 7 juni 2023 - Leestijd 2 - 3 minuten Iris Selten promoveerde op onderzoek naar het 22q11 deletie syndroom. De resultaten van haar proefschrift suggereren dat taalbegripsproblemen een rol kunnen spelen om individuele verschillen in neuropsychiatrische symptomen te begrijpen in 22q11DS, en mogelijk ook in TOS. arrow--right
PROEFSCHRIFT: Kinderen met een TOS hebben moeite met woordbetekenis 9 maart 2023 - Leestijd 2 - 3 minuten Op 8 februari 2023 promoveerde Iris Broedelet aan de Universiteit van Amsterdam op haar proefschrift: 'Lexical-semantic deficits in developmental lang arrow--right
Proefschrift: Taalproductie en cognitieve vaardigheden bij tweetalige kinderen in Nederland 26 juli 2022 - Leestijd 2 - 5 minuten Op 16 september 2022 promoveert Mona Timmermeister aan de Universiteit Utrecht op haar proefschrift: 'Language production and cognitive abilities in child heritage speakers' arrow--right
Een descriptieve grammatica van de Nederlandse Gebarentaal 13 januari 2022 - Leestijd 10 - 15 minuten Van veel gesproken talen zijn descriptieve beschrijven al tijden beschikbaar, maar voor veel gebarentalen nog niet. Hoog tijd, dus. Ulrika Klomp is op 5 maart 2021 gepromoveerd op een descriptieve grammatica van de Nederlandse Gebarentaal (NGT). In dit artikel gaat zij in op de achtergronden en ontstaansgeschiedenis van NGT, het klanksysteem, de morfologie en syntax van NGT. arrow--right
Gerda Bruinsma: “Logopedisten moeten de lead hebben” 31 mei 2021 - Leestijd 5 - 10 minuten Volgens Gerda Bruinsma – logopedist en onderzoeker aan de HU – is het wenselijk dat logopedisten meer behandeltijd besteden aan grammaticale problemen bij kinderen met TOS. Bruinsma trainde logopedisten in het werken met Communicatieve TaalTherapie (CTT): “Logopedisten hebben een stevige kennisbasis van grammatica nodig”. arrow--right
PROEFSCHRIFT: Waarom verandert onze woordenschat? 17 februari 2021 - Leestijd 2 - 5 minuten De ontwikkeling van woordenschat bij jonge kinderen wordt beïnvloed door meerdere genetische factoren en een aantal van hen speelt ook een rol in latere taal-, lees- en cognitieve vaardigheden. Daarnaast zijn genetische relaties met ontwikkelingsstoornissen erg complex. Ellen Verhoef beschrijft dit in haar proefschrift. arrow--right
PROEFSCHRIFT: uitgebreide grammatica van NGT 15 februari 2021 - Leestijd 2 - 5 minuten In het SIGN-HUB project (2016-2020) subsidieerde de Europese Unie de beschrijving van grammatica's van verschillende Europese gebarentalen. Met het proefschrift van Ulrika Klomp is ook de grammatica van de NGT uitgebreid beschreven. arrow--right
Het ontdekken van patronen: relatie tussen statistisch leren en taalvaardigheid 19 oktober 2020 - Leestijd 5 - 10 minuten Imme Lammertink is onlangs gepromoveerd op onderzoek naar de relatie tussen statistisch leren en taalvaardigheid in kinderen met en zonder TOS. Wat zijn de definitieve conclusies en hoe verhouden deze zich tot de klinische relevante van statistisch leren? arrow--right
PROEFSCHRIFT: De ruimte verkennen 29 juli 2020 - Leestijd 2 - 5 minuten Eveline Boers-Visker onderzocht het verwerven van Nederlandse Gebarentaal (NGT) als tweede taal door volwassen NGT-leerders die een gesproken taalachtergrond hebben. arrow--right
Is impliciet leren dé vaardigheid om een taal te leren? 18 juli 2019 - Leestijd 5 - 10 minuten Sinds vorig jaar is Judith Rispens hoogleraar Nederlandse taalkunde aan de Universiteit van Amsterdam. VHZ sprak haar over impliciet leren, dyslexie en TOS. arrow--right
Statistisch leren bij kinderen met TOS 5 november 2018 - Leestijd 15 - 20 minuten ‘Als vanzelf’ taalregels detecteren en naar nieuwe situaties generaliseren, hoe werkt dat eigenlijk bij jonge kinderen die TOS hebben? arrow--right