De week van inclusief onderwijs: Wat kan wel? 21 februari 2023 - Leestijd 3 - 5 minuten In de ‘week van inclusief onderwijs’ 2023 staat ook onderwijs aan leerlingen met auditieve en visuele beperkingen centraal. Twee onderzoekers van het College van de Rechten van de Mens presenteren hun onderzoeksrapport over het recht op onderwijs voor D/SH leerlingen. Deelnemers aan het debat zijn twee oud-leerlingen en twee directeuren onderwijs. arrow--right
Symposium The Future of Audiology 5 november 2021 - Leestijd 3 - 8 minuten Op 27 oktober vond ter gelegenheid van het afscheid van prof. Wouter Dreschler een symposium plaats over de toekomst van de klinische en experimentele audiologie. De lezingen sloten aan bij thema’s waar Dreschler zich in zijn ruim 40-jarige carrière aan het Amsterdam UMC mee heeft beziggehouden: preventie, diagnostiek, auditief functioneren en hoortoestellen. arrow--right
De Internationale Schakelklas: ontwikkelingen, samenwerking met cluster 2? 11 april 2019 - Leestijd 8 - 12 minuten In de ISK leren nieuwkomers Nederlands. Maar lukt dat wel bij iedereen? VHZ verzamelde ervaringen en concludeerde dat meer samenwerking tussen cluster 2 professionals en ISK wel eens iets zou kunnen opleveren. arrow--right
LHCA lezingen: taal en cognitie 4 december 2018 - Leestijd 5 - 10 minuten De relatie tussen taalvaardigheden en cognitieve functies zoals intelligentie en executieve vaardigheden stond op 8 november 2018 op het programma van het Language and Hearing Center Amsterdam (LHCA). VHZ-online was bij deze nascholingsmiddag. arrow--right
Vroeg, vroeger, vroegst 5 november 2018 - Leestijd 15 - 25 minuten Het vijfde van der Lemsymposium behandelde op 21 september 2018 hoe vroeg je invloed op de (taal en gehoor)ontwikkeling van kinderen kunt uitoefenen en wat het effect daarvan is. De ontwikkeling blijkt al in de baarmoeder te starten. Halen kinderen met een gehoorverlies die achterstand in? arrow--right
Uit het oor, in het hoofd 11 juni 2018 - Leestijd 8 - 10 minuten Het is bekend dat ons gehoor zelf geluid produceert: otoakoestische emissies (OAEs) enerzijds en tinnitus anderzijds. Soms is er sprake van een hallucinatie. Op een symposium ter gelegenheid van het afscheid van audioloog van Zanten, kwamen deze onderwerpen aan de orde. arrow--right
Focus on the BIG PICTURE 16 april 2018 - Leestijd 7 - 10 minuten Onze redacteur Renate van den Berg ging tijdens de ASHA Convention 2017 op zoek naar het grote verhaal, maar vond dat juist de details ook heel waardevol zijn. arrow--right
Differentiaaldiagnostiek: de juiste diagnose en behandeling 10 februari 2018 - Leestijd 10 - 15 minuten Op 20 januari 2018 vond het jubileum symposium van het WAP plaats. Het bleek dat er taalvaardigheden zijn die verschillen tussen TOS enerzijds en een normale ontwikkeling, taalachterstand door meertaligheid, ASS en dyslexie anderzijds laten zien. arrow--right
"Meertaligheid is HOT" 10 februari 2018 - Leestijd 5 - 10 minuten In een brainstormbijeenkomst in Utrecht, eind 2017, bespraken deelnemers knelpunten maar richtten ze zich vooral op mogelijke oplossingen om samen tot verbeteringen te komen. Kortom: aan de slag! arrow--right
Succesvolle samenwerking regulier en speciaal onderwijs 8 december 2017 - Leestijd 5 - 10 minuten Zo werkt Passend Onderwijs: in deze reportage laten medewerkers van Kentalis en VierTaal zien hoe ze in Zwolle en Schagen succesvol samenwerken met het regulier onderwijs. arrow--right
TaalStaal 2017: Effectiviteit van behandelinterventies 8 december 2017 - Leestijd 15 - 25 minuten Uit de lezingen op TaalStaal 2017 kwam naar voren dat behandelingen die geboden worden, meer en meer effect hebben. Onderzoek reikt mogelijkheden voor verbetering aan. arrow--right
Dyslexiezorg in het Audiologisch Centrum 14 oktober 2017 - Leestijd 5 - 10 minuten Audiologische centra van Pento en Adelante bieden dyslexiezorg aan en werken daarvoor samen met vrijgevestigde dyslexiespecialisten. Zo gaat dat in zijn werk. arrow--right